HET PROCES

MIJN VISIE

Kunst toegankelijk maken. Een prachtig abstract schilderij moet voor iedereen betaalbaar zijn. Iedereen moet daarvan kunnen genieten, en niet enkel in een museum. Door als uitgangspunt een van mijn voorbeelden te nemen, Pollock of Richter, en daar mijn eigen draai aan te geven, ben ik in staat om met verrassende resultaten te komen tegen betaalbare prijzen. Doordat iedereen mijn werk zou moeten kunnen kopen hoop ik de abstracte stijlen nog meer in de kijker te zetten. Ze zijn het waard om gezien en gedeeld te worden.

DE START

Om eerlijk te zijn, ik weet vaak niet wat ik precies wil. Ik begin met een kleur of twee, drie, welke ik denk dat ze goed bij elkaar pasen. Vooraf heb ik de ondergrond van een kleur, of witte laag voorzien. Doe je dat niet, dan zie je altijd de textuur van het doek op de stukken die onbeschilderd zijn. Als ik dan begin met een kleur aan te brengen (nog steeds zonder echt plan) zie ik gaandeweg of iets als achtergrond geschikt is. Zonder mooie achtergrond wordt de voorgrond ook niets. het kan zijn dat ik ervoor kies om met paletmes te werken of de verf op het doek “gooi” met een stokje, lepel of kwast. Als ik op een gegeven moment denk dat het niets wordt, kun je ervoor kiezen om met paletmes over het doek een soort van banen te trekken en zodoende de verf in elkaar laat overlopen, of om het te laten drogen en daarna te overschilderen. Beide hebben verrassende werken opgeleverd.

paintbucket

MIJN GEVOEL

Gevoel is alles als je niet precies weet wat je wilt gaan maken. Mocht iets mooi genoeg zijn, dan kom ik daar verder niet meer aan. Ik laat het drogen, of ga verder met een bewerking die verder geen invloed meer heeft op de aangebrachte (en nog natte) verf. Verschillende manieren zijn mogelijk om mooie effecten te verkrijgen. Zo verdun ik ook vaak de verf om deze beter geschikt te maken om mee te gooien. Heerlijk. Een prachtig effect is ook het uitsmeren met paletmes. Hierdoor krijgt 1 kleur de overhand en dringt de andere kleur gedeeltelijk naar de achtergrond. Ook het aanbrengen kan op meerdere manieren, het minst gebruik ik nog de kwast. Zo gebruik ik vaak stokjes, lepels, paletmes en spray flacons. Eigenlijk kan ik alles wel gebruiken.

painting

HET KOMT ZOALS HET HOORT TE ZIJN

Mislukkingen bestaan niet. Is het klaar, dan hoort het zo te zijn zoals het is. Mocht ik niet tevreden zijn, ondanks dat er misschien veel tijd in zit, begin ik helemaal opnieuw. Soms begin ik opnieuw aan een werk dat al lang klaar was. Dan vind ik opeens dat er nog iets bij moet en soms vind ik het ineens niet meer mooi en maak iets geheel anders. Al mijn werk op mijn website is dan ook werk waar ik helemaal achter sta. In ieder geval voor nu.

ZONDER HET SCHILDEREN
ZOU IK NIET COMPLEET ZIJN

Ondanks dat ik mijn stijl heb gebaseerd op meerdere bekende stijlen, heb ik in de loop der jaren echt een eigen stijl ontwikkeld. Het combineren van bepaalde aspecten maakt een geheel nieuw iets, vaak met verrassende resultaten. Ik beperk mij echter tot niets en zal steeds blijven ontwikkelen en verbeteren. Ik ben dan ook nog lang niet uit-geëxperimenteerd.

Mijn werk is veelal gesigneerd op de achterzijde. Waarom ik dit doe? Omdat ik zo de koper vrijlaat, het doek zo te hangen zoals hij zelf denk dat het moet! Ik wil niemand verplichten het doek met een bepaalde kant naar boven of naar links te hangen. Als jij denkt dat het zo moet hangen, dan moet het zo. Een signatuur verplicht tot het hangen op 1 manier.

Het geeft ontzettend veel voldoening als een ander je werk mooi vindt. Ik krijg gelukkig al veel positieve reacties vanuit mijn omgeving maar ook van ver daarbuiten. Dit motiveert mij enorm en misschien is het zelfs ooit mogelijk om van mijn hobby mijn beroep te maken.